תוכנית הקומיקס לכיתות א'-ב'
דגש על הפיתוח האורייני -שפתי של הילד לצד הפיתוח המוטורי
הקומיקס משמש כלי יצירתי ומשמעותי לביטוי אישי ומילולי של מחשבות, רגשות ומצבים לילדים בכיתות הנמוכות, שיכולות הכתיבה שלהם עדיין ראשוניות ומאפשר ביטוי עצמי בדרך חוויתית וציורית מעבר קל יותר ונעים מהגן לבית הספר.
הקומיקס בהיותו שילוב של ציור וכתיבה גם יחד, מאפשר לילדים הצעירים להסתגל לכתיבה בצורה נוחה והדרגתית, ומשמש ככלי ביטוי יצירתי ותקשורתי לתהליכים רגשיים וחברתיים העוברים עליהם בגיל זה.
מיומנויות נרכשות:
פיתוח ושיפור יכולות הציור והצביעה, שימוש בצבעים ככלי להעברת מסר, היכרות עם תהליך הציור, פיתוח מיומנויות תקשורת (מילולי ובלתי מילולי), תיאור סיטואציות באמצעות סימן או סמל מוסכם, שימוש בטכניקת האנשה, חיזוק המוטוריקה העדינה, עבודה על פרופורציות בציור, פיתוח היכולת לספר סיפור מנקודת מבט אישית ובדרך חווייתית: יישום מבנה סיפורי, הבחנה בין עיקר לטפל (כתיבה תמציתית), יצירת דיאלוג ורבי שיח חיבור הרעיון הסיפורי מהיבט מילולי וציורי, העצמה אישית והעלאת הביטחון בציור.
תוכנית הקומיקס לכיתות ג'-ו'
דגש על החיבור בין טקסטים לדמויות ויזואליות, פיתוח מיומנויות הציור ופיתוח כישורי השפה
בגילאים אילו, התכנית שמה דגש על החיבור בין טקסטים לדמויות ויזואליות ומתמקדת בפיתוח מיומנויות הציור וכן בפיתוח כישורי השפה, זאת כמובן בנוסף להנאה שבתהליך הלימוד והיצירה. התוכנית בנויה כך שהילדים מקבלים כלים מקצועיים, פשוטים ונגישים לכן גם ילדים החוששים תחילה מלהביע את עצמם בציור, נוכחים לגלות את הכשרון שלהם ושהם מסוגלים להגיע לתוצרים נפלאים הזוכים למחמאות. הרעיון המרכזי של התכנית הוא שכל ילד יכול ליצור קומיקס.
במהלך שיעורי הקומיקס הילדים לומדים להכיר את השפה הייחודית של הקומיקס וזוכים לקבל ערך מוסף על מה שלמדו בשיעורי העברית, הספרות והבנת הנקרא: יצירת מונולוגים, דיאלוגים ורבי-שיח, הכרת מבנה הסיפור, תמצות רעיון על ידי אבחנה בין עיקר לטפל, ארגון טקסט וחלוקתו לסצנות, בניית דמויות בסגנונות שונים כגון גיבור, אנטי גיבור וסטריאוטיפים, שימוש בהאנשה וכן הכרת ז'אנרים ספרותיים שונים.
מיומנויות נרכשות:
התלמידים רוכשים ידע אומנותי רב באמצעות למידה של: טכניקות איור שונות, ציור הבעות פנים, שפת גוף ותנועה, הכרת חוקי הצבע והצביעה, שימוש נכון בטיפוגרפיה, יישום חוקים מדעיים כפרספקטיבה, פרופורציה, הצללה, זום אין ואאוט ועוד.
זאת לצד מיומנויות של ביטוי אישי ומילולי של מחשבות, רגשות ומצבים, פיתוח החשיבה היצירתית והדמיון, פיתוח מיומנויות תקשורת (מילולי ובלתי מילולי), תיאור סיטואציה באמצעות סימן או סמל מוסכם, שימוש בטכניקת האנשה, פיתוח היכולת לספר סיפור מנקודת מבט אישית ובדרך חווייתית: יישום מבנה סיפורי, הבחנה בין עיקר לטפל (כתיבה תמציתית), יצירת דיאלוג ורבי שיח, חיבור הרעיון הסיפורי מהיבט מילולי וציורי, יצירת אווירה, זמן ומקום, העצמה אישית והעלאת הביטחון בציור.
במהלך השנה התלמידים עובדים על פרויקטים שונים שחלקם משתלבים עם תכנית הלימודים (לפי דרישה) והרעיונות הייחודיים של בית הספר כגון: זהירות בדרכים, תזונה נכונה, איכות הסביבה, העיר שלי, יצירת ספר מחזור, איורים לעיתון, אתר בית הספר ועוד.
קומיקס למגזר הדתי
תוכנית יחודית המיועדת לכיתות א'-ו' בהתאמה וכוללת מושגים ערכיים מעולם התורה והיהדות בשילוב חווית לימוד הקומיקס. בתכנית הילדים מפתחים את הדמיון והיצירתיות, תוך לימוד שפת הקומיקס בשילוב אמונה, תכנים ערכיים ונושאים תורניים.
בין הנושאים הנלמדים במהלך השנה: מפתח הלב מתוך אמונה, מנהיגות עפ"י דרכו של הרצי"ה, שמירת הלשון, הכל לטובה, פרקי אבות, אהבת ישראל, אגדות חז"ל ומשלים, מידות טובות, ארץ ישראל ומורשת, פרשת השבוע, מושגים שונים ביהדות ועוד.
התכנית פועלת בשיתוף עם צוות בית הספר על מנת להתאים את הפרויקטים והתוצרים לרעיונות ולתכנים הבית ספריים היחודיים.